راهکارهایی برای تقویت هوش ریاضی



اگر دانش آموز شما دارای ضعف در "محاسبات ریاضی" است،تمرینات و بازیهای زیر برای بهبود این ضعف مفید خواهد بود:


- بازی ببین و بچین ( لوگوها.پازل ها و..)

- تانگو و تانگرام

- بازی چی با چی

- خواندن کتاب داستان کوتاه و خلاصه گویی آن

- تکمیل قسمت های ناتمام داستان ها و جملات و کلمات

- تمرینات ساده تر ریاضی

- کلر بوک ریاضی

- سوزنی گل

- بازی بولینگ

- مازها

- شمارش تعداد اشیا و .. در تصویر خاصی

- تکرار اعداد پس از اینکه مربی یا والدین گفتند(اول دو عدد و تکرار کنی و سپس تعداد اعداد را بیشتر کنید)

- جواب دادن به معماها و چیستان

- تمرینات مربوط به شمارش و توالی اعداد و طبقه بندی و ردیف کردن

- سودوکو

- سوالات تصویری هوشی(کدام قطعه مال کدام تصویر هست)

- شناخت اشیا و وسایل ریز از طریق لمس آنها(با چشم بسته)

و...



موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 115 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 6 بهمن 1394 ] [ 22:35 ] [ سخنور ]

افزایش تمرکز کودکان



تمرینات هفت گانه براي افزايش تمركز كودكان بي دقت


✨توجه و تمركز، پايه و اساس انجام موفقيت آميز امور روزمره، مطالعه هدفمند و بهينه و همچنين انجام صحيح تكاليف درسي است.



برخي تمرينات و بازي هايي وجود دارند كه والدين مي توانند با كودك انجام دهند تا توانايي تمركز و توجه را

در آنان افزايش دهند.


1⃣ تجسم

از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد. سپس تصوير يكي از اشكال هندسي مانند مثلث را در ذهن تجسم كند و بعد از آن با چشمان بسته آن تصوير را روي كاغذ ترسيم كند. از او بخواهيد اين كار را دوباره تكرار كند و تصوير متجسم ذهنش را نقاشي كند، انجام اين كار بدون توجه و تمركز امكان پذير نخواهد بود و اين كار هر چه كندتر صورت گيرد به علت افزايش مدت زمان توجه و تمركز، نتايج بهتري به همراه دارد. در مراحل پيشرفته تر مي توان اشكال متفاوت و پيچيده تري مانند مربع، لوزي، ستاره و ... انتخاب كرد.


2⃣حدس شكل ها

از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسي را به او بدهيد و از او بخواهيد كه نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پيشرفته تر اشكال حيوانات مختلف را به او پيشنهاد دهيد.


3⃣ تمركز بر دما

دستان كودك را در دست بگيريد و هنگامي كه چشمانش بسته است، دو شيء كمي گرم و كمي سرد را در دستانش بگذاريد و از او بخواهيد دمايي را كه احساس مي كند شرح دهد.


4⃣ تمركز بر صداي محيط

هنگامي كه با كودك به مكان هاي شلوغ مانند پارك، رستوران، ساحل، جنگل و... مي رويد، از او بخواهيد به صداي طبيعت گوش فرا دهد، صداهايي مانند صحبت افراد حاضر در محيط، صداي آب، صداي امواج دريا، صداي برخورد و تماس اشيا، صداي پرندگان و.... اكنون از او بخواهيد هر صدايي را كه مي شنود توضيح دهد. وسايل صوتي - تصويري، انواع سي دي ها و نوارهاي مختلفي وجود دارند كه صداهاي مختلفي از طبيعت هستند و كودك مي تواند اين تمرين تمركز را در خانه انجام دهد.


5⃣بازي با انگشتان

از كودك بخواهيد انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمركز روي يكي از آنها، آن را خم كند. وقتي تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهيد دستش را باز كند و اين بار با تمركز بيشتر يكي از انگشتانش را خم كرده و دوباره باز كند، سپس همين كار را براي انگشت بعد انجام دهد بدون اينكه انگشتان ديگر را خم كند.


6⃣ تكنيك تنفس

از كودك بخواهيد به آرامي تنفس كند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش بايد در هر دم و بازدم تكرار شود.


7⃣نگاه كردن

شيء را در فاصله چند متري كودك قرار داده و از او بخواهيد كه به آن شيء بدون پلك زدن نگاه كند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلك زدن طولاني تر شود تمركز وي را به همان نسبت افزايش خواهد داد.

اين نكته را به كودك يادآور شويد پلك نزدن هميشه خوب نيست و مختص انجام اين تمرين است زيرا پلك نزدن مداوم سبب خشكي، سوزش و خارش چشم خواهد شد. در پايان هر تمرين به نتايج و پيشرفت هاي حاصله كودك نيز توجه داشته باشيد.






موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 3 بهمن 1394 ] [ 21:46 ] [ سخنور ]

آسیب های صبحانه نخوردن



در فرهنگ دینی ما تاكید فراوانی بر صبحانه شده ولی متاسفانه ما خیلی راحت بچه ها را بدون صبحانه به مدرسه می فرستیم . صبحانه نخوردن آثار سوء تربیتی زیادی دارد. حدود دوازده- سیزده آسیبی که به خاطر صبحانه نخوردن در تربیت بچه ها چه کودکان چه نوجوانان ایجاد می شود، می توان نام برد.

اولین آسیب: كاهش توجه و تمركز است. برخی از پدران و مادران یا معلمین می گویند، حواس برخی از دانش آموزان به راحتی پرت می شود. پاک کنی می افتد صدایی هم ندارد، ولی سریع عوامل حواس پرتی حواسش را پرت می كند.

امروزه در جدید ترین پژوهش ها می گویند؛ مشکل عدم تمركز، ارتباط مستقیم با تغذیه دارد. یعنی بچه هایی كه صبحانه نمی خورند، كاهش تمركز و توجه پیدا می كنند.

دوم: بچه هایی كه صبحانه نمی خورند پرخاشگر می شوند.

سوم: بچه هایی که صبحانه نمی خورند، بی حوصلگی پیدا می كنند در محیط كلاس و مدرسه و درس.

چهارم: بچه هایی که صبحانه نمی خورند، ارتباطاتشان با هم سالانشان تضعیف می شود. خود ما هم همین طوری هستیم وقتی فردی گرسنه به سر کار می رود، در محیط كارش بی حوصله است. با همکارانش سرسنگین می شود. نمی تواند ارتباط خوبی بگیرد.

پنجم: دهان فرد صبحانه نخورده بوی بد می دهد و این باعث واپس زدگی در ارتباطات می شود و بچه محبوبیت خود را بین بچه ها از دست می دهد. و این باعث کاهش عزت نفس کودک می شود.

بخواهیم آسیب ها را بشماریم زیاد هستند. یک برنامه ریزی منظم از ابتدای سال تحصیلی برای ساعت خواب فرزندان و تغذیه فرزندان حتما داشته باشیم.

تغذیه بین روز بچه ها را هم باید دقت بکنیم.



موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 161 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 19 دی 1394 ] [ 21:03 ] [ سخنور ]

روانشناسی کودکان - تکالیف مدرسه قسمت دوم


اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می کند!


قسمت دوم:

نداشتن تمرکز می‌تواند بی‌علاقگی ایجاد کند

اگر فرزندتان زمانی که دیکته می‌نویسد یکی، دو کلمه را جا می‌اندازد یا نقطه‌ها و سرکش‌ها را کم و زیاد می‌گذارد يا کتاب و دفترهایش را گم می‌کند و باید دنبال آنها بگردد، فرزند شما از کمبود تمرکز رنج می‌برد. این وضعیت در صورتی که ادامه پیدا کند باعث کاهش علاقه کودک به تحصیل می‌شود. تمرکز پایین به معنای آن است که کودک توانایی تداوم و نگهداشتن توجه خود را به روی هدف تعیین شده نداشته باشد و با کوچک‌ترین محرک‌های محیطی هنگام انجام تمرین مبتلا به حواس‌پرتی و دچار افت عملکرد شود. این دسته از کودکان از فضای مدرسه خسته شده هر روز برای نرفتن به مدرسه بهانه‌تراشی می‌کنند.

به عوامل محیطی توجه کنید
باید توجه داشت که هر شیطنتی اختلال در تمرکز نیست. گاهی اوقات به طور واقعی در محیط کلاس حجم صداهای جانبی بالاست یا کودک در کنار دانش‌آموزی نشسته که بسیار شلوغ است و باعث حواس‌پرتی‌اش می‌شود یا به خاطر جثه ریزش از توجه معلم دور می‌ماند، بنابراین باید درنظر داشته باشید که اول به فاکتورهای محیطی توجه کنید. والدین عزیز باید بدانند که راه‌های علاقمند کردن کودکان به مطالعه و فضای آموزشی بدون افزایش تمرکز کودک امکان ندارد چراکه این یک قانون علمی است که انسان‌ها به موضوعی بیشتر علاقه‌مند می‌شوند که به آن تسلط بیشتری داشته باشند.

به این توصیه‌ها عمل کنید
-
قبل از ورود کودک به مقطع پیش‌دبستانی از توانایی و مهارت او در انجام بازی‌های واقعی مطمئن شوید و وقت بیشتری را به بازی‌هایی که چشم و دست در آن درگیر می‌شوند، اختصاص دهید (توپ‌بازی، پرتاب دارت، تیله‌بازی و...)

-
زمانی که کودک نقاشی می‌کند توجه کنید که رنگ‌آمیزی او کامل و با دقت باشد. این کار را با بازی و شوخی همراه کنید و از تذکر افراطی بپرهیزید.

-
همیشه در وسط خانه میزی را به عنوان میز مطالعه و گفت‌و‌گو قرار دهید و قبل از اینکه کودک موضوعی را در کلاس درس یاد بگیرد درباره‌اش صحبت و گفت‌وگو کنید و کتاب‌ها و فیلم‌های مرتبط را به او نشان دهید. اینکه بتوانید کاربرد آن موضوع را در زندگی روزمره مورد بحث قرار دهید، کنجکاوی و علاقه‌مندی کودک را به فراگیری آن مطلب بیشتر خواهید کرد و در این صورت کار معلم در این رابطه آسان‌تر خواهد شد.

-
از اینکه کودک را بارها صدا کنید، خودداری کنید. فعال شدن بیش از حد والدین و تکرار وظایف برای کودک صرفا به افزایش نقطه ضعف او و درنهایت کاهش اعتماد به نفس در او منجر خواهد شد، بنابراین راه‌هایی را به کار بگیرید که در آن بیشتر کودک فعال شود.

- در صورتی که کودک‌تان به واسطه عدم تمرکز دچار افت تحصیلی شده است حتما با روانشناس کودک در این مورد گفت‌و‌گو کنید.

منبع: مجله سیب سبز



موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 199 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 5 دی 1394 ] [ 15:30 ] [ سخنور ]

روانشناسی کودکان - تکالیف مدرسه قسمت اول


اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می کند!


قسمت اول:

مینا دختری 8 ساله‌ است که در کلاس دوم ابتدایی درس می‌خواند. او به گفته مادرش چندان علاقه‌ای به درس و مدرسه ندارد و مدام برای نرفتن به مدرسه و انجام ندادن تکالیفش بهانه می‌آورد. مادر مینا هرچه تلاش می‌کند او را به درس و مشق علاقه‌مند کند، فایده‌ای ندارد. مینا برای انجام ندادن تکالیفش هر بهانه‌ای که به ذهنش می‌رسد، می‌آورد، مثلا بارها به مادرش گفته که مشق و امتحان ندارد و چند روز بعد با برگه امتحانی که نمره پایینی گرفته به خانه می‌آید. علاوه بر این مشکلات، مینا توجه و تمرکز پایینی هم دارد و معلوم نیست هنگام درس خواندن حواسش کجاست؟! ساعت‌ها برای خواندن درسی وقت می‌گذارد و در پایان هم وقتی مادرش از او سؤال می‌کند، چیزی به خاطر ندارد.


خانم جو فراست (Jo Frost)راه‌حل ارائه می‌دهد:
اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند یا می‌گوید که نمی‌تواند آنها را انجام دهد نیاز به کمک برای افزایش توان شنیدن و تمرکز دارد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که علت را بیابید.

برای این کار می‌توانید از محیط مدرسه و معلم شروع کنید. مطمئن شوید که معلم، مدیر، همکلاسی‌ها و حتی فضای کلاس هیچ‌کدام موجب آزردگی کودک نشده است. بعد از آن سراغ خود او بروید و ببینید آیا او ناتوانی یا اختلال در یادگیری دارد یا صرفا نمی‌تواند تمرکز کند. هر کدام از این عوامل نیاز به راهکارهای متفاوتی دارد اما برخی راهکارها را می‌توانید در پیش بگیرید.

اتاق تکلیف درست کنید
اگر می‌توانید برای کودک یک فضای آرام و کنترل شده برای انجام تکالیف اختصاص دهید. حواس‌تان باشد که در این فضا هیچ وسیله‌ای که باعث حواس‌پرتی کودک شود نباید وجود داشته باشد.

به او کمک کنید
هر زمان که کودک‌تان از شما کمک خواست به او کمک کنید. به او بگویید که این چالشی است که او باید بتواند از عهده آن بربیاید و می‌تواند روی کمک شما هم حساب کند. یکی از کمک‌های شما می‌تواند این باشد که درباره موضوعی از درس که او ابراز بی‌علاقگی می‌کند، یک نمایش یا حتی اردو راه بیندازید.

جایزه بگذارید
اگر کارهایش را انجام داد یا زمانی که به یک سؤال سخت پاسخ داد، جایزه‌ای هرچند کوچک برايش در نظر بگیرید. حتی اگر جایزه‌ای که می‌گیرد عصبانی‌اش کرد، شما آرامش‌تان را حفظ کنید و به سیستم پاداش‌دهی ادامه دهید.

زمان تعیین کنید
حواس‌تان باشد که زمان دیروقت را برای انجام تکالیف درنظر نگیرید و کمی بعد از آمدن از مدرسه و استراحت او را به اتاقی که باید تکالیفش را انجام دهد، راهنمایی کنید. اگر مشق را به دیروقت موکول کنید، کودک خسته خواهد شد و تمرکزش را برای مطالعه از دست خواهد داد.

از همکلاسی‌ها کمک بگیرید
اگر دوست یا همسایه‌ای دارید که همسن کودک‌تان است و از قضا درسخوان هم هست، می‌توانید از او کمک بخواهید و در هفته یکی، دو برنامه بچینید که آنها با هم درس بخوانند تا کم‌‌کم فرزندتان به درس علاقه پیدا کند.

قاطع باشید
با لحن قاطع اما مهربان به فرزندتان بگوييد كه نمي‌تواند با كوچك‌ترين بهانه‌اي مدرسه رفتن را تعطيل كند. به همين منظور برايش قانون بگذاريد؛ براي مثال اگر بهانه بیماری را برای نرفتن به مدرسه عنوان کرد بگوييد كه حتما بايد تب بالا يا علائم روشني از بيماري يا يك دليل قانع‌كننده و درست داشته باشد تا بتواند به مدرسه نرود

ادامه دارد ....

منبع : مجله سیب سبز



موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 216 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 3 دی 1394 ] [ 23:20 ] [ سخنور ]

چگونه کودک خود را به ریاضی علاقه مند کنیم؟ (2)


قسمت دوم

بسته به علاقه كودك و البته نظر معلم او ، گاهي و نه هميشه ، ماشين حساب و نرم افزار هاي رايانه اي براي ايجاد هيجان نسبت به مفاهيم رياضي و محاسبات مفيد خواهد بود. يك ساعت عقربه اي براي كودك تهيه كنيد . گاهي از او سئوالاتي در مورد زمان بپرسيد .

مثلا : " اگر برادرت ساعت 4 بيايد ، چند دقيقه ي ديگر بايد منتظر باشيم ؟"

از كودك بخواهيد وزن اشيا ، لوازم منزل ، كتاب و ... را حدس بزند . خود شما هم حدس بزنيد و بعد با ترازو تعيين كنيد كه كدام يك نزديكتر حدس زده است .

يك روش ديگر جمع زدن اندازه ي قد يا وزن اعضاي خانواده است تا معلوم شود در مجموع قد يا وزن خانواده شما چقدر است .اين روش براي تمرين جمع اعداد سه يا دو رقمي مناسب است .

بازي هاي خريد و فروش با مقدار هاي مختلف پول كودك را با مفهو م پول و محاسبه آن آشنا مي كند . بازي هايي مثل مونو پولي ،هنوز براي بسياري از اوليا و كودكان جالب است . يك بازي ديگر هم پيشنهاد مي شود: با كمك يك تاس اعداد ، اعضاي خانواده عددي را بين يك و شش بدست مي آورند و برابر آن سكه معيني -مثلا يك توماني - دريافت مي كنند ، وقتي مجموع سكه ها به رقمي قابل تعويض رسيد ، آنرا با اسكناس يا سكه ي پر ارزش تر ، معاوضه مي كنند . وقتي بودجه فرضي تمام شد ، كسي كه بيشترين ميزان پول را بدست آورده است ، برنده مي شود. در مثالي ديگر، مي توان كودك را با بودجه اي معين براي خريد لوازم يك وعده غذا به حساب دعوت كرد و ديد كه چطور بودجه بندي را مي آموزد و آيا حدس هاي او قابل انجام است؟ و اگر چنين بود بر همان اساس خريد انجام بشود .

يك روش براي آشنايي وي با مفهوم حجم ، وزن و نسبت اين است كه با كمك ظروف اندازه گيري از او بخواهيد مقادير برنج ، حبوبات يا مايعات را براي تهيه ي غذا پيمانه كند .

گاهي اوليا نگران توان يادگيري فرزندشان هستند . در اين شرايط ، معلمان بهترين داوري را عرضه مي كنند. زيرا امكان مقايسه كودك را در كنار همكلاسان ديگر و شرايط مختلف مدرسه دارند . علائمي مانند مشكل در ياد آوري ارقام ، اشتباه نوشتن اعداد مثلا 7 با 8 يا 3 با 2 ، كلافه شدن و بيقراري هنگام كار با ارقام ، ناتواني در دنبال كردن دستور العمل هاي ساده رياضي ، ناتواني در درك مفاهيم ذهني مثل بزرگتر و كوچكتر يا قبل و بعد يا كم سن تر و مسن تر و اضطراب بالا در مورد تكاليف رياضي كه اگر همه يا اغلب شان در يك كودك ديده شود بايد با معلم كودك صحبت نمود . چون قبل از آنكه تشخيص اختلال يادگيري مطرح شود بايد اين احتمال كه شايد كودك تحت فشار زيادتر از حد توان است يا نيازمند تمرين هايي مانند آنچه در بالا ذكر شد است ، رد شود . سرانجام ممكن است اوليا و معلم ، به اين نتيجه برسند كه كمك روانپزشكي براي كودك لازم است .



موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 190 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 27 آذر 1394 ] [ 23:00 ] [ سخنور ]

چگونه کودک خود را به ریاضی علاقه مند کنیم؟ (1)


قسمت اول:

بسياري از اوليا براي كمك به كودك خود در آموختن رياضيات ، سعي ميكنند به روشهاي گوناگون متوسل شوند تا مفاهيم پيچيده ي رياضي را به او بياموزند . براي اينكه كودك بهترين كمك را دريافت كند ، بايد هدف را ايجاد اشتياق هرچه بيشتر در نظر گرفت و سعي كرد تا آنجا كه ممكن است فشار را كاهش داد . انگيزه ي يادگيري را با نشان دادن كاربرد گسترده رياضي در زندگي روزمره و اينكه خود اوليا احساس منفي خود را از رياضي به كودك القا نكنند ، مي توان قوي تر ساخت .

سعي كنيد احساس شخصي شما نسبت به رياضي ، شناخت كودك را از دنياي اعداد و محاسبات تحت تاثير قرار ندهد. زمان روش هاي آزار دهنده براي آموزش مفاهيم رياضي سپري شده و نگاه جديد، سعي در هر چه بيشتر كاربردي تر ساختن اين آموزش دارد تا آموخته هاي كودكان با جهان واقعيت سازگارتر باشد .

با كاربرد روزمره رياضي در زندگي ، كودك به اهميت اين مهارت پي خواهد برد. مثلا به هنگام پرداخت صورت حساب خريد يا اندازه گيري متراژ منزل يا محاسبه وزن مواد غذايي در آشپزي ، مي توان كودك را به كمك طلبيد . با توضيح شغل هاي مختلف مثل مهندسان ، دارو سازان و ستاره شناسان ، ديد گاه او به كاربرد رياضي گسترده تر خواهد شد .

با صداي بلند حساب كردن در منزل يا فروشگاه ، كه روند محاسبه را به كودك نشان مي دهد نيز روش موثري است . مثلا ، وقتي كودك از شما تقاضاي شيريني مي كند با گفتن اينكه " خوب ، اگر از اين پنج شيريني يكي را تو بخوري و يكي هم خواهرت بخورد براي من و پدرت چند تا باقي مي ماند؟ " از او بخواهيد كه او هم با صداي بلند حسابش را به شما بگويد . مهمتر از جواب درست يا نادرست او ، روالي است كه او براي رسيدن به جواب استفاده مي كند .

ادامه دارد...

با تشکر از سایت تبیان



موضوعات: مقالات علمی ، آموزشی,
[ بازدید : 175 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 25 آذر 1394 ] [ 21:16 ] [ سخنور ]
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]